CRM za pivo?

Jako aktivní kajakář neustále někam cestuji za vodáckými zážitky. Často jsem v přírodě mimo dosah moderních technologií, ale přesto neustále organizuji a zařizuji. Znáte to. Plný batoh různých papírků a poznámek, hlava jako vzducholoď a pravidelné zapomínání. Nastal čas to změnit.

Kdybych byl firma s milionovými obraty, vyřeším to jednoduše:

  1. Sepíši, co všechno je třeba při organizování zajistit:
    • Evidovat všechny, co s námi jezdili, jezdí a mají zájem jezdit (pro firmu by to byli zákazníci).
    • Potenciálním zájemcům dát o plánovaných akcích vědět (marketing, reklama, …).
    • Evidovat zájemce, zaslat jim informace, zjistit, jestli mají opravdu zájem, vydolovat z nich zálohy, zaslat informace těsně před akcí (obchod a podpora).
    • Po akci zjistit, co se líbilo, co se nelíbilo, a poučit se propříště (zpětná vazba).
    • Všechno správně zpracovat a zaevidovat jako podklad pro akce příští (databáze, CRM).
  2. Zaměstnám asistentku nebo specialistu, ať se z toho zblázní oni.
  3. Pořídím jim drahý software, nechám ho upravit na zakázku, pošlu je na školení a budu doufat, že to časem všechno zvládnou místo mě.
  4. Pro jistotu zapojím marketing, obchodní a ajťáky.
  5. Budu doufat, že to všechno klapne a firmu to nepoloží.

Jenže takto to asi malá firma, či dokonce parta kajakářů řešit nemůže.

Takže jak na to?

Ve své marketingové praxi prosazuji jednoduchá řešení za rozumné ceny. Ovšem využít je pro zájmovou neziskovou skupinu se může zdát přeci jenom jako velká výzva. I když … Možná, že ne! Nezbývá než to zkusit.

Co úspěšné řešení vyžaduje?

  1. Všechny informace budou v cloudu.
    Budu tak mít přístup k datům všude, kde zavadím o PC a internet. Navíc vlastním chytrý telefon, a tak to nejdůležitější zvládnu i od táboráku.
  2. Vše, co půjde, bude ve verzi zdarma.
    Nebo maximálně v nákladech stokoruny na měsíc.
  3. Vše bude česky a jednoduše.
    Nejsem jediným organizátorem, a tak do aplikací budou přistupovat různí uživatelé s různými počítačovými a jazykovými schopnostmi.
  4. Bude využito maximum automatizace.
    Tak, aby účastníci akcí dostávali informace i v mé nepřítomnosti přes internet.

Co to má umět?

  1. Webové stránky s uživatelskou editací článků.
  2. E-mail, textový editor a tabulkový editor, archivace dat s dostupností po celém světě.
  3. Jednoduchá hromadná komunikace pro všechny z naší skupiny.
  4. Automatická evidence přihlášených a automatické rozesílání informací.
  5. Aplikace pro celkový přehled a historii.

Mám na to?

Možná si teď říkáte, že jsem se zbláznil, že takové řešení finančně a organizačně nezvládne mnohá bohatá firma. Ukážu vám však, že ekonomicky přijatelná a plně funkční cesta existuje.

Webové stránky

Pro webové stránky jsem zvolil osvědčený WordPress, který v současné době asi nemá konkurenci co do jednoduchosti, uživatelské přístupnosti a množství různých rozšíření. Jednoduchá editace příspěvků, různé úrovně přístupových práv pro redaktory i administrátory webu také nejsou problémem.

Co k tomu bylo potřeba?

Pro zakoupení domény a webhostingu podporujícího WordPress jsem zvolil český Wedos, který má velmi dobré ceny a neomezenou velikost prostoru pro web. Nebudeme tak mít problém se zveřejňováním většího množství fotografií, a to ani ve větším rozlišení.

Cenová náročnost:

Za doménu zaplatíte 125 Kč bez DPH na rok a webhosting s neomezeným limitem pro web jsme pořídili za 300 Kč/rok bez DPH.

Suma sumárum 425 Kč ročně.

E-mail, textový editor a tabulkový editor, data po celém světě

Vzhledem k požadavkům na dostupnost a funkčnost byli ve hře pouze dva dodavatelé – Google a Microsoft. Rozhodla však cena. Google existuje ve verzi zdarma, a tak se stal jednoznačným vítězem.

Co jsem využil od Googlu?

Abych však byl k Microsoftu spravedlivý, je zde třeba upozornit, že Google ve verzi zdarma má sice propracovanou nápovědu, ale podpora je v zásadě nulová. V případě ztráty dat či v případě jiného problému se uživatel nikam nedovolá. Pro firemní využití je proto na místě zvolit placenou variantu od 4 eur/měsíc (nebo 3,33 eur/měsíc při roční platbě).

Pro placenou verzi doporučuji jako partnera Googlu Pavla Mináře.

Cenová náročnost: Zdarma.

Jednoduchá hromadná komunikace pro všechny z naší organizační skupiny

Když už jsme využili Google, byla pro tuto formu komunikace celkem jednoduchá volba na Google Groups, které nám zajišťují komunikaci v E-mailové skupině.

Navíc je v České republice mezi kajakáři hodně rozšířen Facebook, a tak využíváme i uzavřenou skupinu na Facebooku.

V našem případě využíváme Google Groups pro rychlé domlouvání a facebookovou skupinu k nezávaznému povídání, zveřejňování fotografií a zjišťování zájmu o plánované akce.

Cenová náročnost: Zdarma.

Automatická evidence přihlášených a automatické rozesílání informací

Při výběru aplikace pro tento požadavek již šlo do tuhého. Nakonec jsem se rozhodl vyzkoušet aplikace s českým prostředím FapiSmartEmailing – na první pohled trochu šílená volba. Fapi pro skupinu kajakářů? Kupodivu se to však ukázalo jako volba dobrá.

Fapi

je program, který zajišťuje automatickou fakturaci, automatické vyřizování objednávek, plateb a upomínek. Pro prodej e-booků a podobného zboží není na českém trhu asi nic lepšího.
Fapi však obsahuje různá nastavení, která umožňují využít ho na ledasco. Například i na organizaci kajakářských aktivit.

  • V první řadě využívám objednávkový formulář pro zaregistrování zájemců o akci.
  • Následně Fapi rozešle podrobné informace o akci, pokyny pro zaplacení zálohy na kempy a dopravu.
  • Po zaplacení zálohy automaticky naimportuje a potvrdí platbu a organizátorovi pošle e-mail o tom, kdo zaplatil a jede. Pokud je třeba, rozešle i další dodatečné e-maily s potřebnými informacemi.
  • Nakonec Fapi nakopíruje účastníka akce do e-mailového programu SmartEmailing.
  • Fapi využíváme 2 až 3 čtvrtletí v roce. Tak proč ho platit celý rok? Využijeme možnosti čtvrtletních plateb a jedno čtvrtletí v roce Fapi provozovat nebudeme. Získáme tak lepší roční cenu.

Cenová náročnost: 3 375 Kč/rok při třech čtvrtletních platbách nebo 3 750 Kč/rok.

SmartEmailing

je aplikace pro hromadný e-mailing a mimo jiné pracuje i se seznamy e-mailových adres. V našem případě využíváme seznamy jako soupis účastníků na jednotlivé akce.

To nám umožňuje:

  • Zpětně zjistit, kdo kdy a kde byl.
  • Vyhledat, kdo se hlásil na akci, která se nakonec neuskutečnila.
  • Určit, kdo jezdí často, a kdo ne.
  • Vhodnou organizací seznamů získáme ucelený přehled o tom, jak kdo jezdí, co má rád, kde byl, či nebyl, …
  • To vše pak využíváme k rozeslání pozvánek na nové akce. Například dle oblíbenosti či dle zájmu o konkrétní akci, která se nakonec nekonala.
  • Ve SmartEmailingu se při odeslání pozvánky naklikají ty správné seznamy (akce) a výběr pozvaných je zorganizován raz dva.
  • Je nás hodně. A tak je důležité, že se každý může kdykoli z těchto e-mailů odhlásit, či se přes webový formulář zase přihlásit.

Cenová náročnost: 1 490 Kč/rok (do 500 e-mailových kontaktů).

Aplikace pro celkový přehled a historii

Jinými slovy CRM. To je pro nás již taková třešnička na dortu, která ve své podstatě není potřeba. Máme však data za několik let zpětně, a tak je CRM jedinou možností, jak se v nich smysluplně vyznat. A to i v případě někoho, kdo se do organizování akcí pouští nově a historii nezná, ale potřebuje ji využít.

Hledáním jednoduchého CRM se zabývám již dlouho a je to poměrně zapeklitá záležitost. Buď je CRM moc složité a normální člověk se v něm nevyzná, nebo je tak jednoduché, že je v zásadě nepoužitelné.

Jednou z mála zajímavých voleb je Anabix. Navíc se jedná o software od stejného dodavatele jako u Fapi a SmartEmailingu s jednou zásadní výhodou – vše je mezi sebou propojitelné. Propojení bezproblémově funguje a jeho nastavení je také jednoduché. Takže proč to nezkusit?

Cenová náročnost: 4 900 Kč/rok (do 5 uživatelů).

Na jaké problémy jsem narazil?

Aby nebylo vše růžové, musím se zmínit i o problémech. Přeci jenom nejsou programy dělány pro zábavu vodákům, a tak jsme si občas museli nejdříve navzájem porozumět.

  • Evidence osob a následná práce s e-mailem v databázi znamená, že se na jeden e-mail musí přihlásit pouze jedna osoba. Například každý rodinný příslušník se musí hlásit na vlastní e-mail.
    Pokud by tomu tak nebylo, bude sice počet přihlášek odpovídat počtu osob (pracujeme v režimu jedna přihláška = jeden člověk), ale v e-mailových seznamech by již počty neodpovídaly.
    V našem případě jsme problém vyřešili organizačně. Nebylo tak třeba nic programovat či zpracovávat ručně.
  • Dalším problémem je již pouze množství přístupů do CRM, které je v dané cenové relaci omezeno na 5 uživatelů. Nakonec se však ukázalo, že všichni naši kajakáři a počet skutečných organizátorů jsou dvě naprosto odlišné skupiny. Počet přístupů nám tak naprosto dostačuje.

Celková cena:

Webové stránky 0 Kč
Doména 125 Kč/rok
Webhosting 300 Kč/rok
E-mail 0 Kč
Úložiště dat 0 Kč
Fapi 3 375 Kč/rok
SmartEmailing 1 490 Kč/rok
Anabix 4 900 Kč/rok


Celkem 10 190 Kč/rok (12 330 Kč s DPH)

Rozhodnutí o koupi

Asi si řeknete, že se jedná o hromadu peněz, za které se v našem případě dá například pořídit slušný ojetý kajak. Jenže k čemu je kajak, když nemáte čas na něm jezdit?

Nakonec mi k rozhodnutí pomohl jednoduchý výpočet:

  • 12 330 Kč / 365 dní v roce = 34 Kč/den.
  • A to je přesně dnešní cena mé oblíbené dvanáctky v Únětickém pivovaru.
Otázka: „CRM za pivo?“ byla zodpovězena. „Ano, není problém!“

Ing. Jiří Najman
marketing prakticky a jednoduše

Komentáře

2 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Blog

10 otázek marketingového plánu

Získejte zdarma efektivní postup, jak vytvořit marketingový plán v malých a středních firmách:

  • naučte se krok za krokem tvorbu marketingového plánu,
  • objevte, co je důležité a čemu se přednostně věnovat,
  • uplatněte marketingové postupy na vás a vaši firmu.
  • řešte jen to, co je třeba řešit.